Energie in de moestuin met groep 4 en 5

IMG_5578IMG_5580IMG_5592IMG_5583IMG_5595

Energie in de moestuin met groep 4 en 5
Dit schooljaar is de Prins Bernhardschool enthousiast gestart met thematisch werken. Dit betekent dat vakken als aardrijkskunde, natuur, techniek etc. geïntegreerd in thema’s worden behandeld. De kinderen onderzoeken hierbij hun eigen leervragen. Het thema wat deze periode centraal staat, is: Energie.

De leraren van groep 4 en 5 gaven aan bij het thema Energie graag de moestuin in te gaan als plek waar de theorie letterlijk tot leven komt. Waar de kinderen nieuwsgierig naar waren, was of er planten bestaan die energie leveren en hoe dieren energie krijgen. Maar we hoorden ook dat sommige kinderen benieuwd waren naar de functie van een kas (onze nieuwste aanwinst!). En had groep 4 niet een bak met kikkerdril? Genoeg stof om iets mee te doen.

Groep 4
Op woensdag 11 april jl. gingen we met groepjes de tuin in. Groep 4 was vorig jaar al eens in de moestuin geweest. En dat merkten we! Want de meeste kinderen konden nog goed uitleggen wat een composthoop was en hoeveel beestjes daar wel niet in zaten. Leuk om te zien! Maar ook wisten ze nog dat compost het eten van de planten, bomen en bloemen is. Daar halen planten dus hun energie vandaan. Op naar de vijver, waar net als in de klas, ook kikkerdril was. En dan de vraag: hoe krijgen dieren energie? Aha, de kringloop! Kunnen we dan een kringloop rondom een kikker maken? Met een beetje hulp lukte het: kikker – reiger – vos – wolf (?) – dood van de wolf – roofvogels – bacteriën / insecten /schimmels – voeding voor planten/bomen etc. – insecten – kikker.

Groep 5
Voor groep 5 was het de vuurdoop in de moestuin. Dus eerst maar eens kijken wat een moestuin is. Met name de meisjes blijken dan thuis zelf al in de weer te zijn met de AH-moestuintjes. Mooi toch! Bij de composthoop hebben we aandacht gevraagd voor het goed scheiden van het afval op het schoolplein. Geen plastic rietjes en pakjes in de GFT-bak dus. En ook hier leiden die griezelige wormen, naaktslakken en pissebedden in de composthoop weer de nodige gilletjes op van een aantal dames….en heren 😉 In de kas ging het gesprek over het nut van een kas, de rol van de zon en wat dit met energie te maken heeft. Opvallend is dat de kinderen makkelijk ‘verre’ vleeseters kunnen noemen, zoals leeuwen en tijgers. Maar de roofdieren dichterbij huis – de vos, wolf of buizerd – toch meer moeite kosten. Ook groep 5 was zichtbaar geïnteresseerd en vond het leuk om eens buiten ‘les te krijgen’. En aardbeien, frambozen en tomaten wilden ze te zijner tijd ook wel een keer proeven.

En wat hebben we nou geleerd?
Tot slot hebben we bij de evaluatie van groep 4 in de klas gezeten. Juf Eline was namelijk niet bij de rondleiding geweest en was benieuwd wat de kinderen hadden gezien en geleerd over energie in de natuur. Resultaat: enthousiaste … en ook veel geleerd! En van juf Minke hoorde we gelukkig ook goede berichten. Dus weer een geslaagde ochtend.

Uitnodiging voor de meesters en juffen
Wij zouden het leuk vinden als we de meesters en juffen zelf ook vaker in de tuin zien. Want tijdens het rondleiden van de groepen zijn er vaak meer vragen dan in 20 minuten te beantwoorden. En dan is het fijn als je leraar er ook meer van weet, toch? En daarom:

LIEVE MEESTERS, JUFFEN, STAGIAIRS,MENEER FRANS EN MEVROUW EMMY: WIJ NODIGEN JULLIE UIT VOOR EEN RONDLEIDING EN EEN DRANKJE IN ONZE MOESTUIN!

Groet,
We Lusse Ze Gruun

Recommended Posts

Leave a Comment